Sunday, June 18, 2023

AMALAN GAYA HIDUP SIHAT MENITI USIA EMAS



Amalan Gaya Hidup Sihat Cara Saya..in my 50s
1) Menjaga pemakanan
Tidak mengambil gula berlebihan, Kurangkan makanan terproses, kurangkan nasi. banyakkan minum air kosong. Banyakkan makan buah dan sayur. Tidak makan secara berlebihan.

2) Amalkan suplemen dan vitamin.

3) Bergerak aktif.

4) Rajinkan diri untuk membaca terutama AlQuran.

5) Berfikiran positif dan bersikap tenang.

6) Keluar bersama kawan dan bersosial.

7) Lakukan perkara yang disukai, isikan masa lapang dengan hobi.

8) menggunakan produk penjagaan kulit.

9) Tidur awal bangun awal.


---------

Menjelang tahun 2030 Malaysia bakal memegang status negara tua.

Unjuran Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan 15.3 peratus daripada keseluruhan jumlah penduduk bakal berusia 60 tahun dan ke atas.


Bagi suku pertama 2021, dari sejumlah penduduk Malaysia seramai 32.75 juta, komposisi penduduk berusia 65 tahun dan ke atas telah meningkat daripada 2.26 juta kepada 2.37 juta dalam tempoh sama.


Menurut pemerhatian pakar, hasil pembangunan dan kemajuan teknologi perubatan serta amalan gaya hidup sihat menyumbang kepada pencapaian jangka hidup yang panjang.


Penuaan adalah 'Perintah Genetik'. tidak dapat dicegah, diubati atau dikembalikan menjadi muda. Penuaan adalah lebih daripada sekadar rambut menjadi kelabu dan mengira tahun hidup. Ia adalah proses semulajadi untuk menjadi lebih tua, bermula secara beransur-ansur sekitar usia 40 tahun, apabila kita mula mengalami banyak perubahan fizikal, mental, fisiologi, dan sosial. 


Proses Penuaan (Aging Process)  dimulai dengan penurunan fungsi organ-organ dan penurunan hormon-hormon.


Akibat daripada proses penuaan muncul penyakit2 seperti Osteoporosis, Strok, Penyakit Jantung dan Hypertensi, Cancer, Alzeimer dan SD (Sexual Dysfunction).


Profesor Pemakanan dan Dietetik Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof Dr Suzana Shahar mengingatkan berat badan sihat juga antara satu kunci utama pada penuaan sihat terutama bagi golongan pertengahan usia.

“Beberapa kajian jangka panjang menunjukkan hubungan antara berat badan dan risiko kematian adalah berbentuk U iaitu mortaliti meningkat pada berat badan yang terlalu rendah atau terlalu tinggi.

Adalah penting bagi golongan pertengahan usia untuk mencapai berat badan sihat iaitu berat badan ideal sebagai satu faktor ke arah penuaan sihat. Oleh itu untuk mencapai berat badan ideal, amalan gaya hidup sihat adalah sangat penting.


AMALAN GAYA HIDUP YANG SIHAT

Beberapa langkah mudah yang boleh diamalkan agar tahap kesihatan yang optimal dapat dikekalkan dalam meniti usia emas.

  1. Kekal aktif secara fizikal seperti berjalan atau brisk walk, dan senaman ringan seperti tai-chi. Ia membantu kita kekal cergas, serta memelihara fungsi sistem tulang dan otot. Pastikan sentiasa ada pergerakan badan setiap hari, sama ada melalui bersenam, berjalan, atau berkebun. 
  2. Merangsang minda dengan membaca dan tingkatkan fungsi kognitif dengan melakukan teka-teki silang kata. Selain mengurangkan tekanan, penggunaan otak secara aktif adalah penting untuk mengelakkan 'berkarat' ingatan dan keupayaan berfikir. 
  3. Bersosial. Menjadi sosial membantu mengurangkan perasaan kesepian dan mengangkat mood. Berkomunikasi dan berkongsi cerita dan bertukar fikiran boleh membuatkan minda tajam dalam jangka masa panjang. 
  4. Makan secara sihat. Kekal terhidrat dan makan makanan seimbang. Kekurangan vitamin, nutrien, dan air boleh menyebabkan keletihan. Jauhi makanan gula dan natrium tinggi, atau apa-apa yang membawa kepada kolesterol tinggi. Sebaliknya, tambah nilai pada sayur-sayuran berdaun, serat, dan kalsium untuk mengekalkan berat badan anda. 
  5. Jaga kebersihan diri dan kesejahteraan diri. Belajar menghargai diri sendiri. Penjagaan diri bukan sahaja dapat meningkatkan harga diri tetapi juga kesihatan dan kesejahteraan secara keseluruhan. Berus gigi setiap hari menggunakan berus gigi lembut dan mandi dua kali sehari. Jika boleh, lawati doktor gigi untuk pemeriksaan pergigian dan juga untuk memastikan gigi palsu sihat. 
  6. Berpegang pada jadual tidur. Cuba elakkan masa tidur yang panjang pada siang hari dan tidur pada waktu biasa. Anda juga boleh melakukan banyak aktiviti pada waktu petang supaya anda akan menjadi letih dan tidur lebih mudah pada waktu malam.
  7. Katakan tidak kepada merokok. Bukan sahaja ia membawa kepada penyakit jantung dan kanser paru-paru, tetapi bahan kimia juga boleh menjejaskan otak anda. Merokok memburukkan lagi kedutan, yang boleh membuat anda kelihatan lebih tua dengan cepat.
  8. Lindungi kulit dengan rejim penjagaan kulit yang baik. Sapukan pelindung matahari setiap hari walaupun anda berada di dalam rumah. Amalkan menggunakan produk yang mengandungi bahan-bahan, seperti asid hyaluronik dan ceramide, yang menarik penghidratan serta mengunci kelembapan untuk mengelakkan kulit gatal kering. 
  9. Jangan melangkau temu janji doktor untuk memeriksa kemajuan kesihatan anda, terutamanya tekanan darah tinggi, kolesterol dan paras gula.
  10. Pergi untuk pemeriksaan mata dan pemeriksaan telinga sebaik sahaja anda mula melihat perubahan dalam penglihatan dan pendengaran anda. Penglihatan kabur boleh meningkatkan risiko jatuh manakala kehilangan pendengaran menghalang anda daripada berjaga-jaga dengan persekitaran anda.
  11. Minda yang positif. Kita semua tahu bahawa itu bukan perkara yang mudah dilakukan, walaupun untuk orang dewasa yang lebih muda, tetapi melihat sisi yang lebih cerah meningkatkan sikap dan menjadikan hidup lebih bermakna. 
Silakan baca amalan gaya hidup sihat seterusnya.

#NextLevelBlogging
#Blogmegashaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023

#Fabulous2023


----


WhatsApp : https://dewimarlyna.wasap.my/

Follow & Like FB : PAF Network Health & Beauty

Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.


PENAFIAN : 

Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.


LABELS :Amalan gaya hidup sihat

No comments:

Post a Comment

MENGAPA SAYA MEMILIH VITAMIN SHAKLEE

1) PRODUK SHAKLEE SUDAH WUJUD LEBIH 100 TAHUN  Tahukah anda, multivitamin pertama di dunia iaitu VITALIZED MINERALS dicipta oleh Dr. Forrest...